جلسات ورزشی شدید اما کوتاه سبب افزایش عملکرد سلول بتا در دیابت نوع 2 می شود

1 ژوئن 2017- تحقیقات نشان داده است تمرینات ورزشی برای تناسب اندام در مدت زمان کوتاه و با شدت بالا می تواند به بهبود توانایی بدن افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در تولید انسولین کمک کند.

دانشمندان گزارش کردند که این اولین بار است که یک مطالعه بر روی حرکات کاربردی و تمرینات مقاومتی(F-HIT) و تاثیر آنها بر عملکرد سلولهای بتا در پانکراس تمرکز کرده است.

F-HIT
 ترکیبی از ژیمناستیک، وزنه برداری و ورزش هوازی شدید در جلسات کوتاه مدت در طول یک دوره ی منظم است.پایبندی به رژیم های ورزشی سخت، ممکن است برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2، سخت باشد. با استناد به موضوع "فقدان زمان کافی" به عنوان یکی از موانع اولیه، محققان موسسه تحقیقات کلینیک کلیولند لرنر برنامه یF-HIT  را برای رفع این مانع با ارائه ی برنامه ای ساختارمند، همراه با نظارت و پاسخگو و با تعهد به حداقل زمان برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بررسی کردند.

در مجموع 12 نفر با متوسط سنی 53 سال، که همگی به دیابت نوع 2 مبتلا بودند، برای مدت شش هفته، در این تحقیق که توسط انجمن فیزیولوژیک آمریکا(APS)  انجام شد، انتخاب شدند.

از شرکت کنندگان خواسته شد تا در سه جلسه ی ورزشی در طول هفته با انجام انواع فعالیت های مذکور شرکت کنند. از آنها همچنین یک آزمایش تحمل گلوکز خوراکی(OGTT)  قبل از هر جلسه تمرین گرفته شد. یک آزمایش دیگر بنام the mean Disposition Index یا (DI)، که نشان دهنده ی عملکرد سلول های بتا است، گرفته شد.

مربی تناسب اندام بر این برنامه ی ورزشی نظارت داشت و همچنین تعداد دراز و نشست، اسکات و ... را برای هر فرد، بمنظور اندازه گیری سطح تناسب اندام فرد در طول مطالعه دنبال کرد.

نتایج نشان داد پیشرفت های قابل توجهی در عملکرد سلولهای بتا و کبد داوطلبان مشاهده می شود. علاوه بر این، ظرفیت ورزشی افراد افزایش یافته و از وزن همه آنها کاسته شد.

محققان نتیجه گرفتند که ورزش با شدت بالا برای کمتر از 10 تا 20 دقیقه در روز، سه روز در هفته به مدت شش هفته، عملکرد سلولهای بتا در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 را بهبود می بخشد.

این یافته در مجله آمریکاییPhysiology-Endocrinology and Metabolism  منتشر شد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/short-intensive-exercise-sessions-boost-beta-cell-function-in-type-2-diabetes,-study-reports-91779139.html